Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016

ΣΙΝΕΜΑ Ποιοι θα κερδίσουν τα Όσκαρ;

Του Κωστή Αποστολόπουλου
oscar-favoriti
Την Κυριακή, 28 Φλεβάρη στην αίθουσα του Dolby Theatre στο Λος Άντζελες, θα πραγματοποιηθεί η 88η απονομή των Όσκαρ. Πρόκειται για τα πιο σημαντικά βραβεία του κινηματογράφου, που απονέμονται από την Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών.

Κατά τη διάρκεια της βραδιάς θα απονεμηθούν 24 βραβεία. Ήδη από τις 14 Γενάρη, όταν και ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες για τις 24 κατηγορίες των Όσκαρ, όλοι οι ιστότοποι που ασχολούνται με τον κινηματογράφο, όπως  και τα γραφεία στοιχημάτων άρχισαν να δημοσιεύουν τις προβλέψεις τους, οι οποίες καθημερινά ανανεώνονται καθώς πλησιάζουμε στην βραδιά των Όσκαρ.

Με τις συγκεκριμένες προβλέψεις ασχολήθηκε ακόμα και η «FiveThirtyEight», η γνωστή στατιστική ιστοσελίδα ανάλυσης δεδομένων του δημοσιογράφου Nate Silver.

Μετά από την ανάγνωση σχεδόν όλων των αναφορών για την βραδιά των Όσκαρ και αφού συλλέξαμε και συγκρίναμε τις προβλέψεις όλων εκείνων που τα τελευταία χρόνια έχουν «πέσει μέσα» στις εκτιμήσεις τους, αλλά και εκείνων που είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αξιόπιστες και σας παρουσιάζουμε τις εκτιμήσεις για τους νικητές των φετινών βραβείων. 

Οι προβλέψεις όπως και οι αποδόσεις των στοιχηματικών ιστοσελίδων, βασίζονται όλες σε μια αρκετά απλή αρχή: για να δημοσιευτούν τα προγνωστικά για το απόλυτο φαβορί που πιθανόν θα κερδίσει το Οσκαρ, θα πρέπει πρώτα να γίνει μια καταγραφή των νικητών που έχουν κερδίσει μέχρι τώρα τα σημαντικότερα κινηματογραφικά βραβεία. 

Οι νικητές των Όσκαρ στην πραγματικότητα καθορίζονται από σχεδόν επτά χιλιάδες ψηφοφόρους, οι οποίοι αποτελούν το σύνολο των μελών της Ακαδημίας. Οι ψηφοφόροι είναι όλοι επαγγελματίες του κινηματογράφου: ηθοποιοί, σκηνοθέτες, παραγωγοί, διευθυντές φωτογραφίας κλπ (συνολικά 17 διαφορετικά επαγγέλματα). 

Το πιο μεγάλο ποσοστό των ψηφοφόρων της Ακαδημίας αποτελείται από ηθοποιούς: περίπου ένας στους πέντε είναι ηθοποιός, ενώ πριν από την απονομή των Όσκαρ, κάθε συνδικάτο - των ηθοποιών, καλλιτεχνών, σκηνοθετών, και ούτω καθεξής- δίνει τα βραβεία του. 

Αν δώσουμε προσοχή αυτά τα βραβεία μπορούμε λοιπόν να πούμε με κάποια σχετική ασφάλεια το ποιος θα κερδίσει και το Όσκαρ.

Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα: οι κατηγορίες για τα βραβεία του κάθε συνδικάτου είναι πιο συγκεκριμένες από εκείνες των Όσκαρ, που αποτελούν μια σύνθεση όλου του κόσμου του κινηματογράφου για τα 24 τελικά βραβεία. Για τον λόγο αυτό, σπάνια καταγράφεται μια τέλεια συμμετρία μεταξύ των βραβείων των συνδικάτων με τα Όσκαρ...

Ωστόσο, υπάρχουν πολλές ενδείξεις που οι ειδικοί του κινηματογράφου έχουν μάθει να παρατηρούν και να καταγράφουν. Για παράδειγμα: το πιο σημαντικό βραβείο του «SAG», του συνδικάτου των ηθοποιών, είναι αυτό για το καλύτερο καστ (φέτος το κέρδισε η ταινία «Spotlight»). 

Όπως αναφέρουν οι «Los Angeles Times», τα τελευταία 20 χρόνια έχει συμβεί 10 φορές η ταινία που κέρδισε το βραβείο για το καλύτερο σύνολο του «SAG» να κερδίσει, επίσης, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. 

Τέλος, όπως τόσα άλλα πράγματα, έτσι και τα Όσκαρ βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις δημόσιες σχέσεις. Ανεξάρτητα από τα βραβεία που έχουν κερδηθεί πριν τα Όσκαρ, όποιος είναι στο σινάφι γνωρίζει και κατανοεί ποια είναι τα προγνωστικά και οι πιθανότητες νίκης για κάθε υποψήφια ταινία.

Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας

Το φαβορί: «The Revenant - Η Επιστροφή»

Οι άλλες υποψηφιότητες: Το Μεγάλο Σορτάρισμα ((The Big Short)), Η γέφυρα των κατασκόπων (Bridge of Spies), «Brooklyn», «Mad Max: Fury Road», Η διάσωση (The Martian), Το Δωμάτιο (Room) και «Όλα στο φως» (Spotlight).

Είναι η μόνη κατηγορία στην οποία και διαγωνίζονται οκτώ υποψήφιοι! Συνήθως οι υποψηφιότητες είναι πέντε ανά κατηγορία, ενώ υπήρξαν και ορισμένες περιπτώσεις όπου υπήρχαν και λιγότεροι. 

Σαν το απόλυτο φαβορί παρουσιάζεται το «The Revenant», που είναι επίσης η ταινία με τις περισσότερες συνολικά υποψηφιότητες (12). Δεν κέρδισε το βραβείο για το καλύτερο σύνολο του SAG (επειδή συμμετέχει ένα μικρό καστ στην ταινία), αλλά κέρδισε πολλά άλλα σημαντικά βραβεία, πολλά από τα οποία κέρδισαν ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο ως ηθοποιός και ως σκηνοθέτης ο Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου. 

Το «The Revenant» είναι το φαβορί, αλλά αυτό είναι ένα από τα λιγότερο ασφαλή Όσκαρ για προβλέψεις, καθώς υπάρχουν δύο ταινίες που προβάλλονται σαν επικρατέστεροι πιθανοί νικητές στη θέση του: Το «Spotlight» και το «Μεγάλο Σορτάρισμα». 

Στην SNAI την κύρια ιταλική ιστοσελίδα στοιχημάτων, το Revenant δίνει απόδοση 1,50 και 3,50 για το Spotlight ενώ για το «Μεγάλο Σορτάρισμα» 8. Αυτό σημαίνει  πως στοιχηματίζοντας 10€ για την ταινία που θα πάρει το Όσκαρ θα κερδίσετε 15, 35 ή 80 ευρώ αντίστοιχα. 

Υπάρχει ακόμα μια ιστοσελίδα, που είναι συνήθως αρκετά αξιόπιστη, η οποία διαφωνεί με όλες τις άλλες: η Variety, η οποία δίνει σαν φαβορί «Το Μεγάλο Σορτάρισμα». 

Όπως φαίνεται υπάρχουν πολύ λίγες πιθανότητες νίκης τους άλλους πέντε διαγωνιζόμενους...

Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας 

Το φαβορί: Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου για το «The Revenant / Η Επιστροφή»

Οι άλλοι υποψήφιοι: Tom McCarthy για το «Spotlight», Τζορτζ Μίλερ για το «Mad Max: Fury Road», Adam McKay για το «The Big Short», Lanny Abrahamson για το «Room».

Κατά τη διάρκεια όλου του Γενάρη ο Miller θεωρούνταν ως ο πιο πιθανός νικητής του Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Είχε κερδίσει ήδη πολλά σημαντικά βραβεία και η ταινία του, Mad Max: Fury Road, άρεσε πολύ πάρα πολύ στους κριτικούς. 

Από τις αρχές του Φλεβάρη τα πράγματα έχουν αλλάξει: ο Ιναρίτου κέρδισε το βραβείο DGA, το βραβείο του συνδικάτου των σκηνοθετών της Ακαδημίας, και το «FiveThirtyEight» εξηγεί ότι «αν έχετε αμφιβολίες σχετικά με το νικητή του Όσκαρ, ανατρέξτε στην απονομή του DGA».

Ο Μίλερ συνεχίζει όπως διαβάζουμε να διατηρεί αρκετές πιθανότητες για να είναι τελικά νικητής, αλλά ο Ινιάριτου είναι το ξεκάθαρο φαβορί και αν κερδίσει θα είναι ο πρώτος σκηνοθέτης, από το 1950, που θα καταφέρει να κερδίσει δύο βραβεία καλύτερης σκηνοθεσίας για δύο συνεχόμενα χρόνια, αφού  ήταν και ο περσινός νικητής, με την ταινία του «Birdman».

Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου

Το φαβορί: Λεονάρντο Ντι Κάπριο (The Revenant)

Οι άλλοι υποψήφιοι: Bryan Cranston (Trumbo) Eddie Redmayne (The Danish Girl) Matt Damon (The Martian) Michael Fassbender (Steve Jobs)

Σύμφωνα με τα προγνωστικά πρόκειται για το Όσκαρ όπου καταγράφονται οι λιγότερες αμφιβολίες όσον αφορά τον τελικό νικητή. Όλοι μας έχουμε ακούσει και έχουμε διαβάσει το γεγονός πως πριν το The Revenant ο Leonardo DiCaprio προτάθηκε τέσσερις φορές για το Όσκαρ και ποτέ δεν κατάφερε να το κερδίσει (μάλιστα δεν ήταν καν υποψήφιος για τους ρόλους του σε δημοφιλείς ταινίες όπου κατέπληξε με την ηθοποιία του, όπως το «The Departed», τις «Συμμορίες της Νέας Υόρκης», το «Catch Me» και το «Django Unchained»).

Αυτή φαίνεται να είναι η κατάλληλη στιγμή... Τους τελευταίους μήνες ο DiCaprio έχει σαρώσει τα πάντα, κάθε βραβείο που  θα μπορούσε να κερδίσει ένας ηθοποιός και, επιπλέον, πρωταγωνιστεί στην ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες και τις περισσότερες πιθανότητες να κερδίσει.

Στη SNAI, η νίκη DiCaprio δίνεται προς 1.02: μπορείτε δηλαδή να κερδίσετε 102 ευρώ αν στοιχηματίσετε 100. Πολύ πίσω από τον DiCaprio ακολουθούν οι υπόλοιπες υποψηφιότητες με επικρατέστερα "αουτσάιντερ" να είναι ο Fassbender και ο Redmayne, ο οποίος κέρδισε το Όσκαρ πέρυσι.

Για το Oscar στον DiCaprio ο Walt Hickey από το «FiveThirtyEight» δήλωσε πως: «Η Ακαδημία εξετάζει πέντε συγκεκριμένες σκηνές, για να απονείμει το Όσκαρ Καλύτερου Ηθοποιού: Τον Leonardo DiCaprio στην αρχή του «The Revenant», τον Leonardo DiCaprio στη σκηνή με την αρκούδα, τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο προς το τέλος του «The Revenant», το σημείο του «The Revenant» όπου ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο τρώει ωμό συκώτι βίσωνα και τέλος ο Leonardo DiCaprio στο The Departed»...

Όσκαρ A' Γυναικείου Ρόλου
Φαβορί: Brie Larson (Room)

Οι άλλες υποψήφιες: Cate Blanchett (Carol) Τζένιφερ Λόρενς (Joy) Charlotte Ράμπλινγκ (45 Years) Saoirse Ronan (Brooklyn)

Μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες, γινόταν λόγος για ένα αγώνα δρόμου μεταξύ τριών υποψηφίων: της Ronan, της Larson και της Blanchett. Τελευταία η Larson - που είναι 26 ετών και αυτή είναι η πρώτη της φορά που είναι υποψήφια για Όσκαρ- κέρδισε σημαντικά βραβεία. Η Larson έχει κερδίσει 6 από τα 7 βραβεία που προηγούνται των Όσκαρ και στα οποία ήταν υποψήφια σαν καλύτερη πρωταγωνίστρια, μεταξύ των οποίων τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ηθοποιού σε δραματική ταινία.

Η Χρυσή Σφαίρα είναι το πιο σημαντικό κινηματογραφικό βραβείο μετά τα Όσκαρ, αλλά είναι στατιστικά λιγότερο σημαντικό... Η απονομή γίνεται σύμφωνα με την ψήφο μερικών δεκάδων ξένων δημοσιογράφων, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με την Ακαδημία.

Ωστόσο, είναι ένας καλός τρόπος για να πραγματοποιηθεί μια καταμέτρηση της αποτελεσματικότητας των δημοσίων σχέσεων... αν μια ταινία «μπορεί» για να πείσει αυτούς τους κριτές, αυτό σημαίνει ότι τυγχάνει πολύ καλής προώθησης και έτσι θα έχει αρκετές πιθανότητες να κερδίσει και στα βραβεία Όσκαρ.

Όσκαρ Β' Ανδρικού Ρόλου
Το φαβορί: Σιλβέστερ Σταλόνε (Creed)

Οι άλλοι υποψήφιοι: Mark Rylance (Bridge of Spies) Tom Hardy (The Revenant) Mark Ruffalo (Spotlight) Christian Bale (The Big Short)

Είναι μεταξύ των σημαντικότερων κατηγοριών στα βραβεία και η πιο... μπερδεμένη, όσον αφορά τον τελικό νικητή, αφού δεν υπάρχει κανένας υποψήφιος που να έχει κυριαρχήσει στα προ-οσκαρικά βραβεία και μάλιστα οι ενδείξεις είναι απόλυτα χαοτικές.

Ο Σταλόνε (ένας από τους μόλις τρεις ηθοποιούς στην ιστορία, που έχει προταθεί για υποψηφιότητα στην ίδια ταινία για Όσκαρ καλύτερου σεναρίου και καλύτερου ηθοποιού) δεν έχει κερδίσει ποτέ του κάποιο Όσκαρ.

Στα υπέρ του έχει τη νίκη του πριν από λίγες εβδομάδες, στις Χρυσές Σφαίρες, στα κατά, καταγράφεται το γεγονός ότι δεν ήταν καν υποψήφιος για ένα BAFTA (τα βρετανικά Όσκαρ) ούτε και στα βραβεία της ένωσης των ηθοποιών SAG.

Στα BAFTA κέρδισε ο Rylance, αλλά δεν κατάφερε να συγκεντρώσει σημαντικά αποτελέσματα στα υπόλοιπα βραβεία. Σύμφωνα με το «FiveThirtyEight» ο Σταλόνε προηγείται, αν και για πολύ λίγο του Rylance.

Η πλειονότητα των υπολοίπων sites παγκοσμίως συμφωνούν επίσης, αλλά υπάρχει μια μεγάλη διαφωνία για το ποιος θα είναι ο «μεγάλος αντίπαλος», εκείνος δηλαδή που μπορεί να κερδίσει τον Σταλόνε. Το Variety προτείνει τον Ruffalo και το Indiewire αναφέρει τον Hardy.

Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου

Το φαβορί: Alicia Vikander (The Danish Girl)

Οι άλλες υποψήφιες: Ρούνεϊ Μάρα (Carol) Kate Winslet (Steve Jobs) Rachel McAdams (Spotlight) Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight)

Η Vikander είναι το απόλυτο φαβορί, αλλά και στην κατηγορία αυτή κυριαρχεί σχετική αβεβαιότητα. Αν ποντάρετε δέκα ευρώ για την Alicia  στη SNAI, θα κερδίσετε 14:30. Υπάρχουν, ωστόσο, αρκετές πιθανότητες νίκης τόσο για την Winslet όσο και για την Mara.

Το περίεργο της κατηγορίας αυτής έγκειται κυρίως σε μερικές από τις ηθοποιούς που είναι υποψήφιες για το Όσκαρ... Όσοι από εσάς είδατε το «The Danish Girl» και τη «Carol» θα έχετε παρατηρήσει ότι τόσο η Vikander όσο και η Mara βρίσκονται στην οθόνη για μεγάλο χρονικό διάστημα και σίγουρα όχι λιγότερο από ότι οι πρωταγωνίστριες που προτάθηκαν για Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου, δηλαδή η Redmayne και η Blanchett.

Αυτό βέβαια είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ηθοποιοί εδώ και χρόνια... οι εταιρείες παραγωγής ταινιών «παίζουν» αρκετά με την ακαθόριστη έννοια του «πρωταγωνιστή» και συχνά προωθούν σαν τέτοιους, τους ηθοποιούς που στην πραγματικότητα... δεν πρωταγωνιστούν. Αυτό γίνεται όταν οι εταιρίες έχουν ήδη να προτείνουν άλλους ηθοποιούς για τις υποψηφιότητες ή, απλά, όταν επιχειρούν να παίξουν ταυτόχρονα σε δύο ταμπλό με δύο διαφορετικούς ηθοποιούς.

Τα υπόλοιπα σημαντικά βραβεία 

Τα δύο βραβεία που θα δοθούν για πρωτότυπο και μη, σενάριο, έχουν δύο ξεκάθαρα φαβορί: Το «Spotlight» και το «Μεγάλο Σορτάρισμα».

Για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων το υπέρτατο (κάτι σαν τον Ντι Κάπριο, δηλαδή) φαβορί είναι το Inside Out.

Το βραβείο για το Καλύτερο Ντοκιμαντέρ σύμφωνα με τις προβλέψεις θα κερδίσει το «Amy» και το Όσκαρ για το καλύτερο τραγούδι αναμένεται να πάει στο «Til It Happens To You», των Diane Warren και Lady Gaga.

Ο Ennio Morricone αντίθετα φέρεται ως το φαβορί για το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου soundtrack. Παρατήρηση: θα πρόκειται για το πρώτο του Όσκαρ, μετά από αυτό για την καριέρα που κέρδισε το 2007.

Αβέβαιη είναι η κατάσταση και όσον αφορά το βραβείο για τα καλύτερα ειδικά εφέ όπου συναγωνίζονται για την πρωτιά το «Star Wars: Η αφύπνιση της Δύναμης» και το «Mad Max: Fury Road».

Το βραβείο για την καλύτερη φωτογραφία αναμένεται να πάει στον Emmanuel Lubezki για το «The Revenant». Αν το καταφέρει, θα είναι το τρίτο συνεχόμενο Όσκαρ, αφού κέρδισε και τις δυο προηγούμενες χρονιές με το «Gravity» και το «Birdman».

Δεν μένει παρά να περιμένουμε μέχρι την Κυριακή το βράδυ λοιπόν και μέχρι τότε... μπορούμε να δώσουμε τις δικές μας προβλέψεις για τους νικητές των 24 κατηγοριών στην ιστοσελίδα των Όσκαρ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου